Instagram

Sunday, November 14, 2010

Resipi Nasi Dagang Bonda~


entry ni sbg memenuhi permintaan sahabat aq...Zyka yg request...
katanya mak die nak wat nasi dagang kaw2 cm org ganu wat...
hehehe... ni resipi cek...maybe laen sket kot...
ntah la...ikut citarasa masing2...
tp smpai saat ni... ni lah resepi terbaek kami adik-beradik...ngee~~~
nak bg sms...susah plk nak explain...
so...to Zyka...refer kt cni la eh...aq x reti cm ne nk explain kt sms...
hehehe...

bahan-bahan untuk nasi dagang :

~beras siam wangi (boleh jugak guna beras biasa tp campur ngan beras pulut)
~bawang merah 
~halia
~halba

bahan-bahan untuk kuah:

~ikan tongkol (nak sedap la...baru ori nasi dagang)..hehehe...
~bawang merah
~halia
~kunyit
~lengkuas
~rempah gulai ikan( rempah gulai daging pn boleh)
~lada giling

cara-cara buat nasi dagang :
  1. rendam beras siam wangi utk 2-3 jam.(kalo pki beras biasa, rendam lama sket maybe setengah ari, beras pulut pun rendam dlm 2-3 jam asingkan dgn beras biasa)
  2. dah siap rendam, kukuskn beras tu. kalo pakai beras biasa campurkan ngan beras pulut td.
  3. then, dah siap kukus, arong kan ngan air atau santan cair, masukkan air atau santan cair tu sedikit demi sedikit utk elakkan nasi jadi lembik.(org ganu ckp arong tu same ngan kacau..hehehe)
  4. then, kukus lg sekali.
  5. dah siap kukus, kacau lagi sekali ngan kepala santan atau santan pekat, letak garam kasar sket,then baru masukkan sekali bawang merah yg dah dimayang, halia & halba.
  6. siap dah bahagian nasi.
* to Zyka : cek ckp try ngan sekilo dulu tgk jadi ke x...
sukatan utk santan.
sekilo beras = sebiji kelapa.

cara-cara buat kuah nasi dagang :

ni kalo sape2 yg dah biasa masak gulai ganu...tau la kot...

  1. kukuskan ikan tongkol dulu.
  2. bawang merah yg siap mayang, halia ,kunyit & lengkuas dicampurkan dlm rempah gulai , letak lada giling sket.
  3. tumis rempah yg dah dicampur tu kalo nak sedap.
  4. then, baru letak santan.
  5. dah mendidih letak ikan tongkol yg dah siap kukus td.
  6. siap!
x tau la jadi ke x...cek ckp...kalo tgk sendiri baru tau cm mane nak wat...
tp leh try dulu...
***jgn lupe antar kt aq sket...hehehe....

SELAMAT MENCUBA!!!


❤Salah silap dalam entry ini...Ayu mohon ampun dan maaf... sesungguhnya yang baik itu datang dari Allah S.W.T dan yang buruk itu adalah kelemahan Ayu sendiri...❤

2 komen:

-✿ Ayu ✿- said...

hehehe... leh la try sndiri wat nasi dagang ni...:p

2leep.com